dimecres, 18 de març del 2015

Terra de bicicletes

El dia de reis de 1911 a la plaça de Sarrià es donava la sortida a 34 ciclistes. D’aquesta manera tant humil començava a pedalar una de les competicions més antigues del món, la volta ciclista a Catalunya. Una primera edició de tres etapes que uniren Barcelona, Tarragona, Lleida i que finalitzà de nou a la capital catalana. Però si en aquells anys existia un barri amb tradició ciclista a la ciutat, se'ns dubte aquest era Sants. Per això no ens ha d’estranyar que el velòdrom del Cubell, a tocar del Mercat de Sants i de les vies, exercís de Camps Elisis per als 22 valents que van completar la prova. Els inicis de la prova foren complexos i en alguns anys no la Volta no es va poder celebrar.

Volta ciclista a Catalunya. Sortida des de Sants. Setembre 1913. AFB Frederic Ballell


Però l’any 1922, també a Sants, es produïa un fet que resultaria cabdal per la història de la Volta. Dos clubs de futbol del barri, el Football Club Internacional i el Centre de Sports de Sants, van decidir unificar esforços creant una nova entitat. Aquest fet no va ser un impuls només en el camp del futbol, ja que tots dos clubs també tenien seccions ciclistes: el Club Ciclista de Sants i el Velo Sport Sants. D’aquestes fusions va néixer la Unió Esportiva de Sants, que només un any més tard va decidir assumir l’organització de la prova.

Segurament la figura clau  que aconseguir l’estabilitat de la prova fou Ramon Torres i Casanovas. Aquest reconegut periodista santsenc del Mundo Deportivo havia impulsat la fusió de les entitats esportives de Sants i s’havia convertit en el primer president de la Unió Esportiva de Sants. Només un any més tard de la seva fundació la Unió Esportiva de Sants va assumir la organització de la Volta.

Ramon Torres i Casanovas
Com deia al principi Sants era un barri amb una llarga tradició ciclista. Ja des del 1908 es té constància d’una pista improvisada al carrer del Migdia, l’actual Rossend Arús. Un espai que no deuria ser suficient per als ciclistes santsencs que es van organitzar en el Club Ciclista Nou Velòdrom per aconseguir un espai apropiat. Aquest primer velòdrom de Sants, conegut com el del Cubell, es va inaugurar l’abril de 1909 i era situat al número 11 del carrer Sant Jordi. La seva corda feia 133 metres i l’amplada de les rectes era de 3 metres. Aquest velòdrom va estar en actiu fins al novembre de 1925. 

Cursa de les 6 hores al Velòdrom de Sants 1 de gener de 1914 Josep Maria i Co de Triola AFCEC

Cursa ciclista - Corrent les sis hores de ciclisme de Sants. 1905-1915 AFB Frederic Ballell

Sis hores de cursa ciclista a la pista de velocitat de Sants. 1905-1916. AFB Frederic Ballell


Quan el velòdrom del Cubell es va quedar petit lla Secció Ciclista de la Unió Esportiva Sants va decidir edificar-ne un de nou. Per fer-ho l’entitat va comprar terres a tocar del camp del carrer Galileu, al carrer Rolanda, l’actual Violant d’Hungria, aprop de Can Mantega.

A aquesta guia de l’any 1930, a banda de comprovar com Sants arribava fins a la Travessera de Les Corts, també podeu veure la ubicació del segon  Velòdrom de Sants, per sota de Sol de Baix i no lluny del camp de Les Corts del Barça.

Plano Parcial de Barcelona, Guías Rápido 1930 (Sants)


El 5 de desembre de 1926 s’inaugurava el nou velòdrom, que millorava l’anterior. Aquest tenia una corda de 250 metres, rectes de ciment i peraltats de fusta. L’espai es va convertir en l’escenari de moltes proves ciclistes de caire nacional i internacional. Però no només el ciclisme en fou protagonista, ja que a la pelouse, l’espai central del velòdrom, també s'hi disputaren partits de basquet. El velòdrom de Violant d’Hungria va funcionar fins al 1932, quan amb el seu enderroc la ciutat va quedar orfe d’equipaments dedicats al ciclisme fins al 1984, quan es va inaugurar el velòdrom d’Horta.

L’any 1986 l'Ajuntament de Barcelona va encarregar a Jorge Castillo una escultura monumental. L’obra resultant seria el Ciclista, una obra dedicada a la relació de Sants amb el ciclisme i en record que aquell any la Volta Ciclista a Catalunya celebrava els seu 75è aniversari. Una escultura que es va situar a plaça de Sants, a la confluència amb el carrers dels Jocs Florals. El 10 de setembre de 1986, el Ciclista va quedar inaugurat amb la presència de l'alcalde de Barcelona, Pasqual Maragall; del regidor del districte, Josep Espinàs, i del president de la Unió Esportiva de Sants, Josep Peiretó. 

Però no és aquest l’únic record de la importància del ciclisme al nostre barri. Des del 1981 Sants és la casa de l'Associació d'Amics de la Bici. L'any 2009 el Club Ciclista Sprint, amb el recolzament del Centre Social de Sants, sol·licitaren que aquest sector de la plaça de Sants, conegut popularment amb el nom de l’escultura El Ciclista, canvies de nom per dir-se placeta de Ramon Torres Casanovas, recordant l'avi Torres, el gran impulsor del ciclisme català, que havia mort a Arenys de Mar el 28 de Setembre de 1983. Un canvi que es va fer oficial l’any 2010. Ara però, les obres de construcció del calaix han fet que El Ciclista de Jorge Castillo pedalegi creuant la carretera de Sants.

Per saber-ne més:

Us recomano que consulteu el magnífic bloc Barcelonafília on he trobat gran part de la informació.



També us recomano que visiteu la web de la Unió Esportiva de Sants i de la Volta Ciclista a Catalunya

Unió Esportiva de Sants

Volta Ciclista a Catalunya

1 comentari:

Unknown ha dit...

Crec que falta algú més en aquesta historia, com l'avi Peris, impulsor de la Volta i d'uns quants velódroms arreu de Catalunya i Europa...