dilluns, 16 de setembre del 2013

De Sants al cel de l'Alt Penedès

Seguint les rastres dels santsencs a la Guerra Civil a llibres i publicacions vaig trobar una referència a un pilot del barri, Joaquim Tremosa. Us adjunto la informació que vaig trobar al llibre La guerra aèria a Catalunya (1936-1939) de David Gesalí Barrera, David Íñiguez Gràcia.

A començaments de setembre de l'any 1938 la batalla es comença a decantar pel bàndol franquista. En aquell moment a l'Alt Penedès hi havia una residència dels pilots de la 3a esquadrilla de Xatos a les caves Torres (anomenades aleshores el Mas de Can Queralt) A l'esquadrilla, dirigida en aquell moment per Antonio Nieto Sandoval Diaz, de Ciudad Libre (Ciudad Real) trobem un santsenc, Joaquim Tremosa, acompanyat pels valencians José María Hurtado, Antonio Briz i Juan Andrés Pinilla; alfredo Dealbert, José Garre; i el basc d'Irun Alvaro Muñoz; Agustín Dominguez, mort en el bombardeig de l'aeròdrom dels Monjos el 6 d'Agost del 38; el pilot Manuel Quirós, de Madrid, que morirà durant una prova de vol als Monjos, i Mario Cuesta, que caurà en combat durant una misió de defensa de Barcelona. 

Un Polikàrpov I-15

1 comentari:

Aloe ha dit...

De tant en tant em passo pels teus blogs de Sants i Poblenou. Jo vaig neixer a Sants, els meus avis es van instalar al 1931 al carrer dels Jocs Florals.
Quan jo tenia 8 anys vam marxar tota la família a un pis més gran a la Verneda, coses de la época, però el sentiment de deixar la vida de barri em va quedar a dins.
Uns quans anys més tard, buscant per la meva pròpia família el caliu de barriada, em vaig instalar al Poblenou.
Al llegir aquest post m´has fet venir a la memòria que la meva àvia va fugir de BCN durant la guerra i es va anar aprop d´un aeròdrom, on els soldats els hi donaven els restes del ranxo!